Kundcenter

Frakt och Villkor

Här kan du läsa om frakt, leverans och villkor som gäller för dig som är kund hos oss på rödceder.se

 

Leveranstid

Alla beställningar som genomförs före 14:00 skickas spårbart via Postnord samma dag.

Normal leveranstid är cirka 1–3 arbetsdagar* för varor som finns i lager (lagerstatus framgår på produktsidan). Postnord ansvarar för leveransen till dig som kund.

 

Fraktavgift

Fraktavgiften beräknas i kassan. Priserna är helt baserade på Postnords egen prissättning för olika tjänster.

Du väljer själv vilken leveransmetod du önskar. Alla paket skickas spårbart.

Normal leveranskostnad till brevlåda/dörr (litet eller mellanstort paket): 49 SEK.

REK till ombud: 99 SEK

Mypack Collect till ombud: (för stora paket): Från 140 SEK

 

 

Brev/MyPack Collect (Brev/postpaket)

Paketet delas ut i din postlåda. Om paketet inte får plats i din postlåda levereras det vid din dörr eller i en påse utanpå din postlåda. Du aviseras när leverans vid dörr eller i påse på lådan är utförd.

Större paket skickas med MyPack Collect (postpaket) till ditt val av PostNord-ombud. Du aviseras via PostNord App och via sms/email. Försändelsen finns tillgänglig på de flesta utlämningsställen inom 1-3 arbetsdagar (inkl. lördagar) efter att det skickats. Lördagsleverans till 2 miljoner hushåll.

 

Med PostNord App får du information och löpande uppdateringar om ditt paket.

I appen kan du bland annat:

  • löpande följa ditt paket
  • få löpande notifieringar om händelser under vägen
  • använda FlexChange för att välja leverans av dina MyPack Home-försändelser
  • använda BankID för att legitimera dig vid uthämtning.

 

Leverantör

Vi skickar beställningar med Postnord. Paketet skickar vi som varubrev och kommer hem i brevlådan om inte paketet blir för stort för då hamnar det hos närmaste ombud. Vi tar inte ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget, inte heller ekonomiskt ansvar för konsekvenser som kan uppstå. Följande är viktigt att tänka på:

  • Du har ansvar för att säkerställa att de uppgifter du angett för leverans och som kan komma att användas för avisering är korrekta. Vid misslyckad leverans som beror på bristfällig information från kunden tar vi en avgift om 300 kr eller hela ordervärdet (det som är lägst). Denna avgift innefattar kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering.
  • Vid hemleverans eller direktleverans till företag är det kundens ansvar att ta emot varan. Om försändelsen inte tas emot tar vi en avgift om 300 kr eller hela ordervärdet (det som är lägst).
  • Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss, för paket och brev ca. 14 dagar, så tar vi ut en avgift för ej uthämtat paket om 300 kr eller hela ordervärdet (det som är lägst). 
  • Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!
  • Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan.
  • Om eventuell tvist med posten inte kan lösas, tar du kontakt med oss på order@rodceder.se så vi kan hjälpa dig.

 

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska du lämna så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att du mottagit varan. Du betalar själv returfrakten och vi gör endast en återbetalning på varorna som kommer tillbaka då du väljer att utnyttja ångerrätten. 

För att ångra ditt köp är det viktigt att du meddelar oss på order@rodceder.se innan du skickar tillbaka varan så att vi kan hjälpa dig, ge dig korrekta returinstruktionerna samt för att vara förberedda att ta emot varan. Ange gärna också ditt ordernummer i denna kontakt, vilket förenklar och snabbar på ditt ärende. 

Vi vill också upplysa om att du som konsument även kan använda Konsumentverkets standardblankett. Har produkten tagits i bruk förbehåller vi rätten att göra ett värdeminskningsavdrag. Vid retur av produkter som är del av ett rabatterat paket eller flerpack så krediteras dessa enligt det pris som betalats.

Reklamationer: Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man en ny produkt eller felet avhjälpt med exempelvis nya delar. Reklamationsrätt gäller inte vid förslitningsskador, fallskador, skador pga externa faktorer som inte kan hänföras direkt till fel på produkten, fel pga. handhavande eller brister i skötsel mm. Vid reklamation meddela alltid oss på order@rodceder.se för att påbörja ett reklamationsärende. I detta skede vägleder vår kundtjänst kunden för att fastställa att felet som åberopas faktiskt är av sådan art att det kan göra skäl för reklamation.

 

Kortbetalning

Expeditionskostnad: 0 kr

NETS Betalningslösningar är PCI-certifierade av Visa och MasterCard. Certifieringen uppnår man genom mycket höga krav på system- och nätverkssäkerhet, kontinuerlig övervakning och en mycket sträng säkerhetspolicy. Certifikatet gäller för 12 månader och måste bli förnyat årligen. Av säkerhetsskäl lagrar inte vi känslig betalningsinformation som exempelvis kortnummer hos butiken. All information som man lägger in blir krypterade istället på betalningssidorna hos NETS som är säkrade med SSL-certifikat.

 

Faktura

Faktureringsavgift: 29 kr. Vid beställningen uppger du namn, adress, telefonnummer, e-postadress och vilken/vilka produkter beställningen avser. Vi skickar produkterna mot efterkrav med betalningsvillkor på 14 dagar.

Fakturan skickar vi tillsammans med dina varor markerad "Faktura". Fakturan skickas även till din e-postadress, efter att din order blir behandlad.

Fakturapåminnelser sänds ut via e-post.

Betalning av faktura:

  • Bankgironummer: 5195-6043
  • Namn på mottagaren: Swedish Eco Products
  • Uppge fakturanummer i meddelandefältet

 

Personuppgifter

Dina personuppgifter blir hanterade i enlighet med gällande bestämmelser i  och Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer på våra sidor om Cookies och Integritetspolicy.

 

SMS-avisering

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Force Majeure

Rödceder.se ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Rödceder.se inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Rödceder.se dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både du och Rödceder.se rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

 

Tvist

Eventuella tvister blir i första hand lösta i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet.

 

* Rödceder.se kan ej garantera leveranstid, utan hänvisar i första hand till Postnord om förseningar skulle uppstå. Rödceder.se förbehåller sig också rätten att avvakta med utskick om felaktiga uppgifter, misstänkt bedrägeri, force majeure eller andra problem uppstår relaterat till en order.